Co brać aby dobrze zasypiać bez uzależnienia? Od półtora roku cierpię na bezsenność

Od półtora roku cierpię na bezsenność ( mam kłopoty z zasypianiem).Mam 42 lata ( rocznik 72) .Tak naprawdę bezsenność pojawiła się u mnie już w 2011 r.(wówczas brałam hydroxyzin, MELATONINĘ ale w ogromnych ilościach - budziłam się często w nocy .Wówczs lekarz przepisał mi onirex i się uzależniłam , póżniej pod wpływem stresu zapadłam na przedwczesną menopauzę i dostałam estradiol.Obecnie biorę inny lek na spanie sedam 3mg i znów się uzależniłam .
Nie wiem jak pozbyć się tego uzależnienia , bo co dostaję jakiś lek przeciwdepresyjny na wyjście z sedamu np.tritico,to żle się po nich czuję picze i swędzi mnie głowa , czuję sie oszołomiona.Czy są jakies leki , po których będę się dobrze czuła bez zaparć układu pokarmowego i tych bóli aby pozbyć się uzależnienia od sedamu.

  • Płeć: Kobieta
  • Wiek: 42

Ogólnie w  przypadku problemów z zasypianiem lekami bardziej skutecznymi są benzodiazepiny (głownie estazolam, signopam i noctofer) oraz tzw Zetki czyli zolpidem, zopoklon i zaleplon.

Niestety stosowanie zarówno pierwszych jak i drugich wiąże się z ryzykiem tolerancji i uzależnienia, w związku z czym, nie można stosować ich codziennie. Wobec tego pozostaje stosowanie leków p/depresyjnych regulujących sen ( trazodon, mianseryna, mirtazapina i agomelatyna).

Służą głownie do tego, aby sen stał się głębszy i dawał wypoczynek, choć wielu pacjentom ułatwiają także zasypianie. Zaletą jest to, że nie uzależniają.

W przypadku niewystarczającego działania ( działania niepożądane jeśli wystąpią zazwyczaj znikają po kilku, kilkunastu dniach lub można je zminimalizować poprzez wcześniejsza porę ich przyjmowania ) pozostają słabe neuroleptyki ( kwetiapina, lewomepromazyna, chlorprothixen ).

Niezależnie o wyżej wymienionych zasad leczenie konieczna jest konsultacja lekarza psychiatry w celu określenie stanu Pani zdrowia oraz wykluczenia innych przyczyn niż leki obecnie przez Panią stosowane, które mogą mieć związek z zaburzeniami snu lub utrudnionym zasypianiem. 

 W celu umówienia się na konsultacje proszę o kontakt z Rejestracją 

Odpowiedź przygotował:
lek. med. Bartłomiej Budziński
Specjalista psychiatra


powrót

Partnerzy